All I want for X-mas is you

Dit jaar viert de familie Kerst in een prachtig kasteel in de buik van de leeuw. Behalve de leden van ons gezin, is er ook altijd ruimte voor vrienden en aanhang. Ditmaal is het een vriendin van een van onze meiden die met haar twee zoontjes, hun vader en zijn vriendin aansluit bij het tweede Kerstdagdiner.

Jasper is hun oudste zoon. Jasper is net 14 jaar geworden en de allerbeste vriend van mijn neefje.

De tieners gedragen zich zoals gezonde tieners. Totdat Mariah  Carey met haar kerstnummer ‘All I want for X-mas is you’ de feestzaal van het kasteel vult. Er wordt meegezongen, de kleintjes dansen in het rond en zingen in hun zelf verzonnen Engels mee. Als het nummer voorbij is en de rust weer terugkomt met Nat King Cole, vertelt Jasper hoe belangrijk ‘All I want for X-mas is you’ is voor hem, zijn broertje en zijn ouders.

De ouders van Jasper zijn 3 jaar geleden gescheiden, vlak voordat hij naar de grote school ging.
Hij had er alle begrip voor. ‘Het was echt veel beter voor mijn ouders. Daardoor was het ook beter voor mijn broertje en mij.’

Toen zijn ouders hadden besloten te scheiden was de eerste Kerst als een gescheiden gezin geen allesbehalve een leuke Kerst, voor niemand.  Jasper vertelt dat zijn oma die toentertijd aan kanker leed zijn  ouders een wens had gedaan. Oma Anna kon het niet aanzien dat iedereen er zo’n verdriet van had. ‘Laat Kerst het moment zijn om het gezin te eren. Het huwelijk is kapotgegaan, maar laat aan elkaar zien dat een scheiding jullie gezin niet kapot kan maken.’ De ouders van Jasper even door de zure appel bijten, maar vanwege hun grote liefde voor oma Anna zijn ze samen gaan zitten om een werkbare Kerst te plannen.

Op kerstavond gaan Jasper en zijn broertje samen met zijn ouders naar de kerstviering. Jasper straalt als hij vertelt: ‘Het is mooi om te zien dat papa en mama elkaar respecteren en ons het gevoel te geven dat wij met zijn vieren altijd een gezin blijven, wie er ook bij komt. ’ Eerste kerstdag gaan we naar het strand om oma Anna te herinneren en laten we een wensballon opgaan. Daarna hebben we met allebei de ouders een kerstbrunch bij de familie van papa, daarna gaat mama weer weg. Op tweede kerstdag brengt papa ons terug en blijven hij en  zijn vriendin bij ons eten. ‘

Cadeautjes boeien hem niet. ‘Het enige wat ik wil voor Kerst is dat mijn broertje en ik samen kunnen zijn met onze ouders. Er is geen enkel cadeau op de wereld die zulke momenten voor mij kunnen vervangen’.

Ik vraag hem of ik zijn verhaal met jullie mag delen. ‘Natuurlijk! Mijn broertje en ik zijn ontzettend trots op onze ouders. We horen vaak genoeg dat het anders gaat. Misschien kan ons verhaal andere ouders inspireren. Zou toch mooi zijn, Su?’

Ja Jasper, dat is helemaal geen gek idee!

Over Su Changoe
Su Changoe is eigenaresse van Tara Mediation. Tara Mediation begeleidt mensen die een (echt-)scheiding overwegen, hebben besloten te scheiden of een (echt-)scheiding achter de rug hebben. Tara Mediation geeft aan deze groepen ook de workshop ‘Eis je plek op! – van Samen naar Single’. Meer informatie www.taramediation.com

Voor meer informatie over Tara Mediation, interviewaanvragen of beeldmateriaal kunt u contact opnemen met Sunita Changoe per telefoon: 06-21603781 of per e-mail: su.changoe@taramediation.com Bezoek ook de website: www.taramediation.com

Wil je dit artikel gebruiken in een tijdschrift, nieuwsbrief of op een website? Dat kan, zolang je de volgende informatie met een werkende link naar genoemde website, opneemt: “Door Su Changoe van Tara Mediation. Bezoek voor meer informatie haar website: www.taramediation.com.”

Plaats een reactie